středa 22. listopadu 2017

Chladící medium klimatizace

Pravidelný servis a údržba klimatizace v autě je důležitou součástí jejího správného chodu a dlouhé životnosti. Chladící médium se každým kilometrem postupně vytrácí a tím se snižuje výkon klimatizace. Nahromaděné nečistoty v auto klimatizaci zatěžují celý systém a tím se zvyšuje pravděpodobnost poruchy. Poslední dobou se chladivo R134a stalo vzácnou komoditou.


I když je po něm poptávka stále velmi vysoká, na trhu je ho stále méně a ceny rostou závratným tempem.

V tomto kontextu se každý gram plynu stává velmi cenným. Naštěstí existuje způsob, jak snížit ztráty média během servisu klimatizace téměř na nulu. Oxid uhličitý (R-744) se používá jako pracovní tekutina v systémech pro automobily, bytové klimatizace , komerční chladicí zařízení a prodejní automaty.


Princip tepelné trubice Zvláštním způsobem aplikace chladiv je tepelná trubice ( heatpipe ). Co to je chladící zařízení? K čemu se používá chladící zařízení?

Popište princip chladících zařízení a vysvětlete, jak pracují! Kde je v cukrářské technologické lince zařazeno chladící zařízení, kterých strojů může být součástí? Vysvětlete činnost kompresorového chladícího zařízení! Také klimatizace vyžaduje servis.


Doporučujeme zkontrolovat klimatizaci alespoň jednou ročně,“ radí Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika. Je to vlastně chemické spojení fluoru, uhlíku a vodíku. Neobsahuje žádné atomy chloru jako dříve používané medium s označením R 12. Princip: Princip klimatizace ve vozidle je jednoduchý a velmi podobný ledničce. Medium R nepříznivě působilo na ozonovou vrstvu zemské atmosféry, proto bylo zakázáno.


Jak udržovat klimatizaci, proč je důležité měnit filtry a doplňovat chladící médium, radí Honza od Forda. Pro snadný přístup k ovládacímu panelu termostatu je ho možno namontovat ve pozicích pouhým zasunutím do konektoru (viz. instalační manuál). Klimatizace se šířkou 8mm lze montovat pouze na rozvaděče se šířkou 8mm. Různé velikosti redukcí a orientace otvorů pro chladící vzduch jsou v tabulce na této straně. Moderní klimatizace by měla mít displej (ideálně dotykový), dálkové ovládání a časovač.


Dále by klimatizace rozhodně měla mít funkci automatické regulace teploty.

Případ první: klimatizace nechladí, nebo jen slabě. Snížená účinnost, nebo úplný výpadek chlazení je nejčastější závadou systému klimatizace a ve většině případů je na vině nedostatek chladicího média. Teplý vzduch je ventilátorem hnán do venkovního prostoru. Zaměřili jsme se na mobilní, nástěnné i okenní modely.


Pokud se nasávaný venkovní vzduch před distribucí na určená místa v objektu filtruje a upravuje se jeho teplota a vlhkost na požadované hodnoty, potom hovoříme o klimatizaci. Přinášíme také rady a tipy, jak vybrat klimatizaci. K zařazení do této třídy přispělo také chladící médium R29 které neprodukuje skleníkové plyny ani žádné emise.


Tím předáme teplo okolí a chladící médium přechází do kapalného stavu. Jestliže do okruhu zařadíme trysku, která zajistí nejužší místo v okruhu klimatizace , dojde za tryskou k prudkému poklesu tlaku, a chladící médium přechází zpět do plynného stavu, teplota rapidně klesá. Seriózní firma vám nebude účtovat celé množství chladiva obsažené v systému, ale pouze chybějící část, jelikož je recyklovatelné, a po skončení práce provede také diagnostiku nízkotlaké i vysokotlaké části a měření výstupních teplot klimatizace.


Doplnění chladiva a činnosti s tím spojené vás v servisu přijdou nejčastěji na 5až 1. Jak ukazuje naše tabulka pětadvaceti nejžádanějších modelů českého trhu za první pololetí letošního roku, od nižší střední třídy je jednodušší verze – manuální klimatizace – naprostou normou a bez ní si ani tu nejlevnější verzi nedovolí automobilky představit: viz v našem výběru Škoda Octavia, Ford Focus, Kia Cee’ Renault Mégane.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.

Oblíbené příspěvky